Verder kijken dan je data lang is
Je hoort het vast vaak voorbij komen: ‘Dit besluit is genomen op basis van de feiten’. Ofwel, niks meer aan doen, want feiten liegen niet. Toch? Feiten; veel bestuurders zijn er gek op, of laten zich er gek door maken. Data wordt maar al te vaak als een feitenbron gezien. En ja, het klopt dat cijfers niet liegen. Maar interpretatie hiervan helaas regelmatig wel.
Daar wil ik het over hebben. Hoe interpreteer je cijfers? Een dusdanig groot onderwerp dat ik er meerdere blogs aan zal besteden. Daarom wil ik eerst uitzoomen naar het moment dat er besloten wordt dat er data nodig is. Bijvoorbeeld als onderbouwing van een plan en een daarmee gepaard besluit. Wij werken vaak samen met overheden en merken dat hier al een belangrijke afslag naar feit of fictie genomen wordt.
Ben je bezig met het verzamelen van (verkeers)data voor onderbouwing van nieuwe plannen of beleid? Neem dan even de tijd voordat je jezelf overgeeft aan alle (on)mogelijkheden die data te bieden heeft. Schrijf eerst voor jezelf op welke vragen je wilt beantwoorden. Maak vervolgens onderscheid. Welke vragen moet je beantwoorden en welke vragen wil je beantwoorden? Het willen, ergo je bonusvragen, ontstaan vaak door nieuwsgierigheid gevoed door interesse in je vakgebied. Of de ‘nu we toch bezig zijn’ houding. Zorg ervoor dat dit echt een bonus blijft.
Nu je helder voor ogen hebt wat je wilt, is het tijd om te gaan verzamelen. Ben je inhoudelijk thuis in de data die je vragen zou kunnen beantwoorden? Dan kan achter de vragen de benodigde data plaatsen. Inhoudelijke kennis biedt voordelen, je kan snel schakelen. Onbewust kan het ook frustreren. Soms ben je in het voorbereidende proces als bezig met wat er qua data kan en is, wat je objectiviteit negatief beïnvloed. Als leek heb je dit nadeel niet, maar ben je wel weer veel meer afhankelijk van kennis van derden. Mijn advies: ga eens rustig praten met personen binnen je organisatie die veel inhoudelijke kennis hebben. Behandel met hen alleen de vragen die je moet kunnen beantwoorden. Vervolgens verzamel je samen de benodigde data. Ga het daarna pas over de ‘bonusvragen’ hebben. Je zult zien dat dit vaak het enthousiasme aanwakkert, zonder dat dit ten kosten gaat van de eerder vastgestelde doelen.
Door op deze manier de (on)mogelijkheden van de beschikbare data vast te stellen is het vervolgens ook helder welke vragen er potentieel feitelijk onderbouwd kunnen worden en welke afvallen. Hierdoor ontstaat scherpte en focus. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om al vroegtijdig verwachtingen te scheppen, bij opdrachtgevers of leidinggevende.
Daarna begint het echt leuke werk, de data zo aan de praat te krijgen dat de waarheid verteld wordt. Een verhaal wat zeker een volgende blog waard is.
Heb je naar aanleiding van deze blog vragen wat er mogelijk is op het gebied van verkeersdata binnen uw organisatie, neem dan contact met ons op. We denken graag met u mee!
Over de auteur: Antonie Kamerik
Antonie Kamerik is projectleider en mede-eigenaar bij DataCount. Binnen het bedrijf heeft hij een coördinerende rol binnen de grote en/of complexe projecten. Daarnaast houd hij zich bezig met algemene zaken binnen het bedrijf, zoals personeel, financiën, procesverbeteringen, visie en beleid.