26-03-20

In de huidige markt worden er nog veel verkeersonderzoeken precies zo uitgevoerd als vele jaren terug. Het blijven tellen met telslangen of veldwerkers heeft als voordeel dat op deze manier de trends goed inzichtelijk zijn. Wel kan je hiermee kansen mislopen. Er zijn namelijk tal van andere mogelijkheden op het gebied van verkeersonderzoek. Ben jij nieuwsgierig wat voor kansen er liggen bij nieuwe én uitgebreidere manieren van verkeersonderzoek? Datacount maakt graag gebruik van camera’s in verkeersonderzoek. In deze blog leggen wij de ontwikkeling en de voordelen van de nieuwe camera’s van DataCount uit.

Struikelblokken verkeersonderzoek

DataCount heeft ongeveer twee jaar geleden een onderzoek uitgevoerd waarbij voetgangersstromen in kaart werden gebracht. Voor dit onderzoek werden per mogelijke splitsing alle voetgangers geteld door veldwerkers. Tijdens het onderzoek kan het natuurlijk gebeuren dat een veldwerker naar het toilet moet. Maar hoe coördineer je dit? Om hier vooraf op voorbereid te zijn wordt er gezorgd voor voldoende back ups of wissels. Wel zorgt dit voor extra kosten en geeft dit nooit 100% dekking dat er altijd op tijd gewisseld wordt. Tijdens zo’n verkeersonderzoek kunnen zich meerdere situaties voor doen waar rekening mee gehouden moet worden. Denk bijvoorbeeld aan:
Wat als een voorbijganger de veldwerker afleidt met bijvoorbeeld de vraag wat hij/zij aan het doen is?
Soms wordt er geregistreerd in kwartierblokken. Door drukte kan het voorkomen dat het onduidelijk is waar de overschakeling naar een nieuw kwartierblok gemaakt moet worden.
Hoeveel wordt de verkeerssituatie beïnvloed door de “zichtbare veldwerker”?

Vooruitstrevende camera’s

“Na een half jaar onderzoeken zijn wij volop gestart met de ontwikkeling van een eigen camera. Deze camera kan standalone draaien, is snel te monteren én biedt tegelijkertijd vele instellingsmogelijkheden.”

Met het bovenstaande onderzoek in gedachten is DataCount op zoek gegaan naar een andere, betaalbare manier voor het uitvoeren van dit soort onderzoeken. Al snel kwamen wij tot de conclusie dat een camera de meeste van de eerder genoemde bezwaren weg zou nemen. Met als grootste voordeel dat onderzoeken met behulp van een camera achteraf altijd nog gereproduceerd kunnen worden. Met een camera kun je het moment van opnemen bevriezen, waardoor de situatie op beeld niet meer verdwijnt. Mochten er achteraf twijfels zijn over het ontstaan van een bepaalde verkeerssituatie, dan blijft het altijd mogelijk om de situatie tot op de seconde weer in beeld te brengen.
In de afgelopen twee jaar is DataCount enorm gegroeid in deze manier van onderzoeken. Wij zijn gestart met een camera bestaande uit meerdere kant en klare onderdelen. Daarna zijn wij op zoek gegaan naar een camera waarbij alle instellingen zelf aangepast kunnen worden. Na een half jaar onderzoeken zijn wij volop gestart met de ontwikkeling van een eigen camera. Deze camera kan standalone draaien, is snel te monteren én biedt tegelijkertijd vele instellingsmogelijkheden.
Zo is het met de camera’s van DataCount mogelijk om zelf een tijdschema te kiezen waarmee de camera’s zo efficiënt mogelijk aan- en uit kunnen schakelen. Op deze manier wordt er met één acculading zo efficiënt mogelijk gefilmd. Ook hebben wij volledige controle over het instellen van de output van de filmbeelden. Zo kunnen wij bijvoorbeeld schakelen om in zwart-wit of in kleur te filmen. Daarnaast kunnen wij ook kiezen of er gefilmd wordt in de hoogst mogelijke resolutie of juist een geblurd beeld. Door deze instellingen aan te kunnen passen, kunnen wij voor elk onderzoek precies kijken welke instellingen het beste aansluiten bij het onderzoek. Met zwart-wit beeld zijn de nachten beter zichtbaar. En wanneer er bij een voetgangersmeting de personen onherkenbaar in beeld moeten worden gebracht, dan kiezen wij voor een vervaagd (geblurd) beeld. Dit zorgt ervoor dat alleen bewegingen zichtbaar zijn. Met de onderzoeken in de afgelopen twee jaren is gebleken dat wij een zeer veelzijdige camera hebben ontwikkeld. Zo brengen wij de volgende situaties uitstekend in beeld:

  • Doorsnede metingen; van snelwegen tot woonwijken.
  • Herkomst bestemmingsmetingen; van rotonde tot kruispunt.
  • Voetgangersstromen; van stations tot bruggen.
  • Gevaarlijke situaties; van scholen tot kruisingen.
  • Nieuwe en verrassende onderzoeksmogelijkheden

    Elke dag komen wij achter nieuwe onderzoeksmogelijkheden! Wat dacht u bijvoorbeeld van een onderzoek die kijkt naar de aantallen passanten van uw bedrijf of reclameobject? Ook kan er met onze camera’s gekeken worden naar gevaarlijke situaties zoals bijna-ongelukken. Of er kan onderzocht worden hoe een kruising gebruikt wordt als er geen wegmarkering aanwezig is. Of wat dacht u bijvoorbeeld van een onderzoek over de aantallen van verkeerd voorgesorteerde voertuigen? Hierbij kan er bekeken worden welke auto’s toch nog op het laatste moment van rijbaan wisselen. Met onze camera’s kan er zelfs gekeken worden naar het onderscheid tussen gewone fietsers, fietsers met trapondersteuning of speed pedelecs.

    “Dit zijn nog maar enkele voorbeelden, de mogelijkheden met de camera’s zijn eindeloos! Inmiddels hebben wij al 75 van onze eigen camera’s tot onze beschikking.”

    Heeft u aanvullende vragen of een opmerking? Laat gerust een opmerking achter of vraag een gesprek aan met een van onze experts via de website www.datacount.nl/over-ons/ Wij denken namelijk graag met u mee om de juiste onderzoeksmethode voor uw onderzoek te vinden!

    Over de auteur: Jaïr Santman

    Mijn naam is Jaïr Santman, begonnen als veldwerker bij DataCount, maar sinds eind 2016 werkzaam in het ondersteunen en begeleiden van projecten. In mijn begin bij DataCount heb ik mij met bijna alle soorten verkeersonderzoek bezig gehouden, maar al redelijk vanaf de start ben ik bezig geweest met het ondersteunen van verkeerstellingen en het ontwikkelen en uitvoeren van onze eigen camera opdrachten.

    Dit bericht delen? Graag!

    Ons werk beter leren kennen?

    Benieuwd naar de mensen achter ons bedrijf of specifieke onderdelen van ons werk? Bel, mail of kom langs; van harte welkom!
    Direct bellen? Dat kan:

    0182 23 50 12

    Liever een e-mail versturen?
    contactformulier