Drukte op het fietspad
De afgelopen jaren wordt het steeds drukker op de Nederlandse fietspaden. Vooral in de steden lopen de fietspaden vol. Naast dat het zichtbaar drukker wordt, is er ook een tweede beweging gaande, die de laatste jaren steeds zichtbaarder wordt. Er is steeds meer diversiteit op het fietspad. Er rijden fietsen, bakfietsen, elektrische fietsen, flitsbezorgers, skaters, cargobikes en ga zo maar door. Daarnaast is er ook steeds meer verschil in snelheid tussen de fietspadgebruikers.
Allereerst is de bovenstaande ontwikkeling iets om trots op te zijn. We zijn een uniek fietsland, met een enorm fietsgebruik in praktisch alle lagen van de samenleving; iets waar in veel landen met jaloezie naar gekeken wordt. Daarnaast heeft het stimulatiebeleid van regionale overheden en de samenwerking daarin met elkaar, echt resultaat geboekt. Dat verdient erkenning.
Echter brengt dit succes ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Fietspaden worden te vol, en er is groot verschil in snelheid, grootte en doel tussen de gebruikers. Dit zorgt ervoor dat het fietsen een stuk minder ontspannen wordt. Daarnaast ontstaan er door ruimte tekort en diversificatie ook steeds meer onveilige situaties. Om het fietsgebruik door te laten groeien is het van groot belang dat dit soort ‘fietsremmers’ aangepakt worden. Van daaruit kan de groei weer veilig en verantwoord worden doorgezet.
Dit kan gebeuren door letterlijk meer ruimte te creëren voor de fiets. En waar dat niet kan, de veiligheidssituatie in kaart brengen en hier passende maatregelen voor treffen. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van meer alternatieve routes, het inrichten van fietsstraten of het aanpassen van de maximale snelheid van het verkeer op de rijbaan.
Echter vergt iedere situatie weer net een andere aanpak. Het is daarom van groot belang om grip te hebben op de cijfers. Hoe druk is het nu echt? Wat zijn er voor onveilige situaties, wat voor gebruikers rijden er, etc.
Wij merken dat gemeentes daarom steeds meer fietstellingen en veiligheidsanalyses bij ons laten uitvoeren. Slim, want met recente data zijn vragen vanuit gebruikers, bewoners, beleidsmakers en andere stakeholders, veel beter te beantwoorden.
Mocht u een vraag hebben over een verkeerstelling, neem dan zeker contact op, we helpen u graag verder.
Over de auteur: Antonie Kamerik
Antonie Kamerik is projectleider en mede-eigenaar bij DataCount. Binnen het bedrijf heeft hij een coördinerende rol binnen de grote en/of complexe projecten. Daarnaast houd hij zich bezig met algemene zaken binnen het bedrijf, zoals personeel, financiën, procesverbeteringen, visie en beleid.