08-02-24

Het is inmiddels alweer meer dan een half jaar geleden sinds ik bij DataCount ben komen werken. Het werkende leven instappen vanuit een 8-jarige studentenperiode is niet alleen een omslag geweest door de verandering in levensstijl. Nee, het is de wereld van auto’s en parkeren die voor me openging, die misschien wel de grootste verandering bracht. Ik had een jaar geleden niet kunnen voorspellen waar ik uit zou komen en hoe goed dat zou bevallen.

Ik wil in deze blog dan toch even terugblikken op hoe deze omschakeling was en hoe mijn wetenschappelijke achtergrond toch heeft kunnen aarden in een totaal ander werkveld. Want hoe kom je nou eigenlijk in de mobiliteitssector als je bent opgeleid tot wetenschapper?

Het simpelste antwoord daarop is data. Data is overal en wordt voor en van alles verzameld en gebruikt. Nou ben ik natuurlijk wel hele andere data gewend. Ik zou bijzonder veel kunnen vertellen over al die data, waar het vandaan komt, de eindeloze voorbereiding en de uitgebreide analyses van zowel visuele data als statistieken. Ik denk ook dat de meeste mensen dan gelijk afhaken. Zelfs de mensen die net zo gespecialiseerd zijn in vergelijkbare wetenschappelijke velden kunnen lastig zijn om mee te communiceren, juist omdat het allemaal zo ontzettend specifiek is.

Grappig genoeg merk ik nu nog steeds dat de data waar ik mee werk ontzettend specifiek kan zijn. Ik heb aan al die bèta-wetenschappers namelijk vaker uitgelegd wat ik nu eigenlijk doe, waarom en hoe, dan dat ik ooit andersom heb moeten vertellen over wat ik deed op de universiteit. Niet alleen aan die wetenschappers, maar ook aan een hoop andere mensen. Net zo goed als het voor mij onbekend terrein was toen ik in gesprek ging met DataCount, is het voor de meeste mensen geheel onbekend dat zoiets als verkeersonderzoek bestaat.

Toch zag ik niet alleen de mogelijkheden in de positie van junior projectleider, maar ook een geweldig team in een klein bedrijf dat zijn best doet om uitstekend werk te leveren binnen een niche markt. Wellicht zegt het ook iets over mij dat ik van de ene niche de andere in ben gerold. Een niche is wel echt nog steeds wat dit veld is.

Het concept verkeer is een van de normaalste zaken van de wereld tegenwoordig, maar het is een stuk complexer dan het op het oog lijkt. Voor alleen al parkeren komt er zoveel bij kijken, van ruimte tot veiligheid en van milieu tot woongenot. Er komen regels, standaarden en nog meer maatregelen aan te pas om te zorgen dat parkeren op een verantwoorde manier plaatsvindt. Het is dan eigenlijk ook niet zo gek dat er met een getraind oog naar gekeken moet worden om de situatie te verbeteren of ook maar enigszins aan te passen.

Zelfs met alle universele normen en regels, merk je dat er nog steeds een hoop ruimte is voor eigen inschattingen en interpretaties als je daadwerkelijk buiten aan het werk bent. Dat maakt werken met parkeerdata soms net even ingewikkelder dan je verwacht. Het maakt niet echt uit hoe vaak ik parkeerdata voor mijn neus krijg, ik kom zo vaak toch weer nieuwe puzzels en rare situaties tegen.

Het zijn die puzzels die dat onderzoeksbrein van mij toch elke keer weer prikkelen en de overgang naar parkeeronderzoek zo makkelijk gemaakt hebben. Zowel de dataverwerking, als het hele proces van tot een offerte komen hebben hun eigen vormen van uitzoeken en dit zijn herkenbare patronen vanuit projectvoorbereiding en resultatenverwerking voor experimenten die ik tijdens mijn opleiding gedaan heb. Voeg daar een gezonde dosis tijdsmanagement aan toe en dan verschilt het allemaal in de basis toch niet zo veel als je zou denken.

Ik zal niet zeggen dat werken bij een onderzoeksbureau voor verkeer ook maar enigszins hetzelfde is als onderzoek op een neuroscience lab, maar dat heeft niet uit mogen maken voor mijn integratie binnen DataCount. Ik blijf werken met data leuk vinden in vele vormen en stiekem voelt het ook wel een beetje fijn om met iets praktischer en tastbaarders aan de slag te zijn dan het bewijzen van theorieën en hypotheses.

Ik ben in ieder geval blij dat ik voor mijn gevoel in het diepe gesprongen ben en totaal iets anders ben gaan doen dan de verwachte stap. Zo zie je maar weer dat niet alles volgens het ideale of logische plaatje hoeft te gaan om je plekje in de wereld te vinden.

Over Thyrza Loman:
Sinds eind mei 2023 vervult Thyrza Loman de rol van junior projectleider bij DataCount. Met haar achtergrond in de wetenschap en uitgebreide ervaring in dataverwerking, zijn onze parkeergegevens bij haar in goede handen. Thyrza’s toewijding en expertise dragen bij aan het succes van onze projecten.

Dit bericht delen? Graag!

Ons werk beter leren kennen?

Benieuwd naar de mensen achter ons bedrijf of specifieke onderdelen van ons werk? Bel, mail of kom langs; van harte welkom!
Direct bellen? Dat kan:

0182 23 50 12

Liever een e-mail versturen?
contactformulier