12-03-24
Van Rijtijdregistratie tot Diverse Verkeersonderzoeken

Bij DataCount staat ontwikkeling centraal, niet alleen voor ons team, maar ook voor de groei en het potentieel van ons bedrijf. Oorspronkelijk richtte DataCount zich op het registreren van rijtijden van bussen in het openbaar vervoer. Na verloop van tijd hebben we ons echter ontwikkeld naar het uitvoeren van parkeeronderzoeken, later zijn hier verkeerstellingen aan toegevoegd. Daarnaast bieden we diverse diensten aan binnen de verkeerssector, zoals het inventariseren van bushaltes en parkeerautomaten, en het uitvoeren van fietsparkeeronderzoeken. Deze evolutie weerspiegelt ons streven naar voortdurende groei en aanpassing aan de behoeften van onze klanten en de veranderende omgeving.

Verkeerstellingen

Wanneer we inzoomen op de verkeerstellingen, zien we dat hier in de loop der jaren ook verschuivingen zijn geweest. Niet alleen binnen DataCount, maar ook in het type uitvragen die wij van onze opdrachtgevers ontvangen. Bij mijn start als, toen ter tijd junior projectleider, hadden veel onderzoeken een korte looptijd. De meesten duurden niet veel langer dan twee dagen aan totale filmduur en hier was onze eerste generatie verkeerscamera’s, die nog steeds met regelmaat ingezet worden, specifiek op ingericht. Door de compacte vormfactor en daarmee de snelle manier van het kunnen monteren, leent deze camera zich goed voor dergelijke klussen met een korte meetperiode.

Als we even doorspoelen naar vandaag, zien we dat er ook steeds meer aandacht is voor onderzoeken met een langere doorlooptijd; soms wel drie weken waarbij elk uur van de dag in beeld gebracht moet worden. Daarom zijn we verder gaan ontwikkelen en hebben onze 2.0 camera’s en ANPR-camera (Automatic Number Plate Recognition) ontwikkeld. Hierover kan u meer lezen in het blog van Jens.

Meer soorten verkeerstellingen mogelijkANPR-Camera

Naast de uitbreiding van ons beschikbare wagenpark aan camera’s, hebben we hierdoor ook de mogelijkheid om nieuwe typenonderzoek uit te voeren. Dankzij de ANPR-camera’s,die voertuigen volledig anoniem kunnen volgen, zijn er allerlei nieuwe soorten onderzoek mogelijk. Wij kunnen bijvoorbeeld onderzoeken of er daadwerkelijk veel sluipverkeer op die ene dijkweg is of dat er inderdaad veel voertuigen langdurig parkeren op terreinen waar dit niet is toegestaan. Het is zelfs mogelijk om de route van voertuigen door een dorp te herleiden of te monitoren of voertuigen zich aan de eisen van een milieuzone houden,  allemaal door de kleine toevoeging van het kunnen herkennen van die zes tekens op de gele platen.

Inmiddels zijn de eerste onderzoeken met de ANPR-camera succesvol afgerond en zien we dit zeker als een goede toevoeging aan de diensten die we op dit moment al bieden. Komend jaar zullen we onze vloot ANPR-camera’s verder uitbreiden zodat we hier nog grotere en complexere onderzoeken mee uit kunnen voeren.

Lens op Innovatie

Wat mij zo enthousiast maakt over onze camera-afdeling, is dat deze twee kanten op werkt. Aan de ene kant spelen we met onze camera’s in op de vragen van onze opdrachtgevers, maar het is ook boeiend om te onderzoeken wat de camera’s nog meer kunnen en hoe we ze breder kunnen inzetten bij verschillende soorten onderzoeken. Dit is wat DataCount voor mij tot een interessant bedrijf maakt: niet alleen de mogelijkheid om nieuwe producten te ontwikkelen, maar vooral ook om de nieuwe kansen te ontdekken die ons huidige materieel biedt.

Contact of meer informatie

Benieuwd of wij u kunnen helpen met uw vraagstuk binnen de verkeerswereld, zijnde een parkeeronderzoek, een verkeerstelling of misschien heel iets anders? Neem dan contact op met een van onze (junior) projectleiders.

Over Dicle Klunder
Dicle is projectleider bij DataCount. Binnen deze rol houdt hij zich bezig met de vraagstukken die bij DataCount neergelegd worden, voornamelijk als het om verkeerstellingen gaat. Zo zet hij zich in om problematiek in de mobiliteit inzichtelijk te maken.

Dit bericht delen? Graag!

Ons werk beter leren kennen?

Benieuwd naar de mensen achter ons bedrijf of specifieke onderdelen van ons werk? Bel, mail of kom langs; van harte welkom!
Direct bellen? Dat kan:

0182 23 50 12

Liever een e-mail versturen?
contactformulier