De invloed van thuiswerken op de verkeersveiligheid
Veel Nederlanders werken op dit moment thuis. De meningen zijn verdeeld, maar een veelgehoord voordeel is het wegvallen van woon-werkverkeer. Geen reistijd, file of OV-storingen. De ideale start van de werkdag. Echter veroorzaakt die stilstaande auto voor je deur ook een probleem: een druk straatbeeld in de woonwijk, nu ook overdag.
Drukker straatbeeld
Vanmorgen, op de weg terug naar huis vanaf mijn fysiotherapeut, zag ik hoe dit zich uit in de openbare ruimte. Niet elke straat in Nederland is hier op ingericht. Overvolle straten zorgen er helaas voor dat men zich genoodzaakt ziet om ergens te parkeren waar het vanuit verkeersveilig oogpunt eigenlijk niet is toegestaan. Conclusie: wat op het eerste oog een onschuldige situatie lijkt, kan toch zomaar voor gevaarlijke situaties zorgen
Terug naar vanochtend. Een korte situatieschets: voertuig staat te kort op de bocht geparkeerd. Een tegemoetkomende auto komt door de bewuste bocht vanaf de ene kant en ik vanaf de andere kant. We konden elkaar niet zien, want het zicht door de bocht werd geblokkeerd door het geparkeerde voertuig. In mijn geval ging het gelukkig net goed, maar met betrekking tot de verkeersveiligheid was het zeker een eyeopener.
Zoals eerder aangegeven, zijn veel straten niet berekend op de grote hoeveelheid geparkeerde voertuigen die er door de huidige lockdown zijn. Onder normale omstandigheden heeft parkeren een bepaalde dynamiek. Voertuigen komen en gaan, er is in veel gevallen sprake van piekdrukte die fluctueert gedurende de dag. Op dit moment is er echter een constante drukte: een nieuwe situatie, die dan ook nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Iets dat niet onderschat moet worden, want hoe zet dit nieuwe straatbeeld zich voort als thuiswerken de nieuwe norm wordt?
Verkeersveiligheid
Ik kan me enorm goed voorstellen dat men het liefst zo dicht mogelijk bij huis parkeert. Een (onbedoelde) luxe, die pas echt gewaardeerd wordt wanneer het drukker is. Ik heb menig parkeeronderzoek begeleid en uitgevoerd, en mij is tijdens deze onderzoeken sowieso een bepaalde inventiviteit van parkeerders opgevallen. Zo zie ik bijvoorbeeld regelmatig straten vol met Canadees geparkeerde voertuigen, zodat men aan beide zijden van de weg kan parkeren en er toch nog voldoende ruimte is om te passeren. Een makkelijke, snelle manier om ervoor te zorgen dat er dubbel zoveel bewoners hun auto in de straat kwijt kunnen.
Toch merk ik dat ik mij, vanuit mijn functie als projectleider in de mobiliteitssector, in zulke situaties steeds vaker afvraag: is hier wel verder over nagedacht? Men ziet een praktische oplossing die het probleem van de beperkte parkeerruimte oplost, dat begrijp ik volledig, maar is dit wel verstandig? Neem nou het voorbeeld van het dubbel Canadees parkeren. Er is wellicht nog voldoende ruimte voor andere voertuigen om te passeren, maar wat nou als er een woningbrand uitbreekt? Past hier dan ook een brandweervoertuig doorheen?
Het inrichten van de openbare ruimte is zoveel meer dan alleen zoveel mogelijk parkeerplaatsen creëren. Veiligheid mag hierin zeker niet vergeten worden. Wanneer men het heeft over verkeersveiligheid, gaat dit vaak over bewegend verkeer. Naar mijn idee spelen geparkeerde voertuigen hier echter evenmin een grote rol in. Helaas lijkt niet iedereen hiervan op de hoogte te zijn. Toen ik het hier in mijn directe omgeving over had, werd er verrast gereageerd op de stelling dat geparkeerde voertuigen de verkeersveiligheid kunnen beïnvloeden. Ik kan mij dus goed voorstellen dat dit stukje besef bij meer verkeersdeelnemers ontbreekt.
Bewustwording
Het is van groot belang dat verkeersdeelnemers zich bewust worden van de rol van geparkeerde voertuigen in de verkeersveiligheid. Echter wil ik ook gemeenten oproepen om hierover na te denken. In hoeverre is jouw gemeente op de hoogte van eventuele schaarste in parkeerplaatsen? Zijn er onveilige situaties die nu gedoogd worden vanwege deze schaarste? Indien meer thuiswerken inderdaad de nieuwe norm wordt, kan het huidige parkeeraanbod dit aan en blijft dit veilig?
Belangrijke vraagstukken die niet zo één twee drie beantwoord kunnen worden. Ik ben benieuwd: hoe kijken jullie hier tegenaan, en hoe ervaar jij dit in jouw omgeving? Ik ben vast niet de enige die hierover nagedacht heeft en ga hier dan ook graag het gesprek over aan!
Over Luuk Zuijderwijk:
Luuk is projectleider bij DataCount. Binnen deze rol houdt hij zich bezig met de vraagstukken die bij DataCount neergelegd worden. Zo zet hij zich in om problematiek in de mobiliteit inzichtelijk te maken.
Contact kan middels luuk@datacount.nl of telefonisch via +31 6 437 86 984.