03-03-22

Verkeersonderzoek in de toekomst

Met de opkomst van automatisering, verduurzaming en ontwikkeling verandert er heel wat in allerlei vakgebieden. Als we terugblikken naar ongeveer 25 jaar geleden, toen deze blogger werd geboren, wist nog niemand af van een social media manager, een cloud specialist, of, welke ik zelf heel mooi vind klinken, een dataverpleegkundige. Nu weet ik ook niet exact wat personen met deze baanomschrijvingen op een gemiddelde dag doen, maar 25 jaar geleden was de kennis over deze titels ver te zoeken.

Ook de opkomst van automatisering komt steeds vaker vaker aan bod. Tegenwoordig kan je de supermarkt verlaten met twee volle tassen aan boodschappen, zonder maar ook één woord tegen een cassière gezegd te hebben. Nu is dat wellicht een kleinschalige verandering, maar zeker ook op grote schaal, met name in de industrie, wordt er veel geautomatiseerd. De kans dat jouw nieuwe leaseauto grotendeels door geautomatiseerde robots in elkaar geschroefd is, is vrij groot.

Nu krijg ik wel eens de vraag of ik mijn huidige werk bij DataCount wel ‘toekomstproof’ is. Een direct antwoord kan ik hier niet op geven. Al die ontwikkelingen die ik hierboven beschrijf geven mij het idee dat er in een mum van tijd meer kan veranderen dan ik me kan voorstellen. Nu hebben wij bij DataCount ook wel het een en ander qua ontwikkeling meegemaakt. Zo zijn we zelf bijvoorbeeld overgestapt van het tellen van verkeer met waarnemers op locatie naar het tellen van verkeer met verkeerscamera’s.

Maar wie weet hoelang die verkeerscamera’s nog ‘modern’ genoeg blijven? Misschien komt er in de volgende 25 jaar wel een ontwikkeling voorbij waarmee je met een apparaatje, zo groot als je smartphone, wel op basis van geluid verkeer kan tellen. Of wellicht dat we een parkeeronderzoek volledig kunnen uitvoeren op basis van satellietbeelden die we live streamen. Kortom, wat mij betreft kan het niet gek genoeg worden met deze ontwikkelingen.

Hoe ik mijn werk en ons vakgebied ‘toekomstproof’ wil houden? Ik denk dat het een goed idee is om alle paden af te gaan en elke ontwikkeling die je tegenkomt serieus te nemen. Onze docenten dachten vroeger ook niet dat we de hele dag met een rekenmachine in onze zak zouden lopen. Bij DataCount proberen we altijd toekomstgericht te ontwikkelen, zodat een ontwikkeld product (of dienst) lang mee kan gaan en waar nodig verder ontwikkeld kan worden. Met die gedachte red ik me wel tot aan de toekomst.

Over Dicle Klunder
Dicle is projectleider bij DataCount. Binnen deze rol houdt hij zich bezig met de vraagstukken die bij DataCount neergelegd worden, voornamelijk als het om verkeerstellingen gaat. Zo zet hij zich in om problematiek in de mobiliteit inzichtelijk te maken.

Dit bericht delen? Graag!

Ons werk beter leren kennen?

Benieuwd naar de mensen achter ons bedrijf of specifieke onderdelen van ons werk? Bel, mail of kom langs; van harte welkom!
Direct bellen? Dat kan:

0182 23 50 12

Liever een e-mail versturen?
contactformulier